Hát azért istenes minőséggel áldotta meg a Wiimote-ot a Nintendo. Wii Sports-oztam (mert ahhoz is visszaszoktam), és teniszezés közben akkora erővel vágtam véletlen a falhoz a Wiimote-ot, hogy egy gyengébb szerkezet azonnal ripityára tört volna, de a Wiimote-on meg se látszik. Eddig se adta alább a Nintendo, ha a konzol minőségéről van szó, de ez azért meglepett.
De lássuk is a Wii Fitet. Már 3 éve jelent meg ezen program, de még egyáltalán nem idejétmúlt írni róla, hisz még a mai napig hatalmas érdeklődés van rá, a Wii Fit, és Wii Fit Plus programokból (azért mégsem lehet játéknak nevezni) együttesen több, mint 40 millió példányt értékesítettek. Amikor először hallottam erről a programról, talán én voltam az egyik legkevésbé szkeptikus a társaságunkban a program iránt, bár az azért meglepett, hogy nem sokkal a játék megjelenése előtt Miyamoto és Iwata is azt nyilatkozták, hogy magával a programmal nem lehet lefogyni, és fittebbé válni. Na de akkor miért van? Pár napnyi játék után talán már nyugodt szívvel mondhatom, hogy Iwatáék nem használhatták eleget a programot, ugyanis azért meg lehet izzadni rendesen. Már aki komolyan csinálja. Ugyanis ez a program annyit ér, amennyire komolyan használják. Talán az mára köztudott, hogy a Wii Balance Board érzékelése sem tökéletes, meg addig, amíg nem érzékel bizonyos dolgokat, addig könnyű elsumákolni a gyakorlatokat. Szóval igazából a saját lelkiismeretünkre van bízva, hogy hogy csináljuk a gyakorlatokat. De annyit már most elmondhatok, hogy 5. napja csinálom, hogy hatásos! Egy kilót fogytam, 71 kg vagyok, és a BMI-m a kezdetleges 25,72-ről lement 25,37-re. És érzem magamon, hogy csinálom, tényleg fittebbnek érzem magam, és határozottan érzek apróbb fizikai fejlődést magamon. A végső célom 60-65 kg közötti tartományba kerülni, és a BMI legyen 22. Ehhez a Wii Fit-nek 2 hónapot adtam, hogy ennyi idő alatt szeretném elérni, de az 3 hónapot javasolt, mert szerint a túl gyors fogyás egészségtelen. Igaza van. És most ennyi bevezető, és személyes tapasztalat után lássuk, milyen programok vannak a "játékban". Azt már most leszögezném, hogy a sima Wii Fit-ről írok, és nem a Wii Fit Plus-ról.
Az elején érdemes mindig Body Testet végezni. Bár több embertől is azt hallottam, hogy értelmetlen naponta megmérni a súlyunkat, elég csak 1-2 hetente, nekem határozottan az a véleményem, hogy érdemes minden nap. Nagyon kicsi különbséget mutat, de ha egy napon kicsivel többet mutat, akkor el lehet gondolkodni azon, hogy előző nap hol csúszott hiba a gépezetbe. Egy kedves is Balance Board szerkezet fogad minket, beszél hozzánk. Mielőtt megmér minket, meghallgathatunk tőle egy tippet, hogyan tehetjük hatásossá a fogyásunkat. Én mindig meghallgatom, újat mindig lehet tanulni. Ezután jön a mérés, ám előtte megkérdezi, hogy a rajtunk levő ruha milyen nehéz. Most nyilván nem kell azt is külön megmérni, elég csak azt megmondani, hogy rövid- vagy hosszú ujjúban vagyunk, ezután jön a mérés. Alapértelmezetten mindig BMI-ben mutatja először az eredményt, de megnézhetjük kg-ban is. Ezután néhány egyensúlyi gyakorlattal felméri, hogy hány évesek vagyunk fizikailag. Persze az a legjobb, ha 20 körül vagyunk, nekem eddig 32 éves a legjobb, a legrosszabb meg 48. :D Jó, tudom, hogy gyengébb vagyok, mint amennyire lehetnék erős, de ezen változtatok most. Az első mérés után ajándékba kapunk egy Wii Piggy nevű malac alakú mérőórát. Ez méri hogy hány percig végeztük a gyakorlatokat, mennyi időt edzettünk egy nap alatt, és összesen mennyit Wii Fiteztünk. És ezután lehet tréningezni. Négyféle gyakorlatsorozat közül választhatunk kedvünkre: Yoga (Jóga), Muscle Workout (Izomfejlesztő), Aerobic és Balance (egyensúly) gyakorlat.
Yoga
A jóga eredete Indiához köthető, célja, hogy a fizikai és a szellemi erőnket felébresszük. Különböző pózokat kell csinálni, a lényege az, hogy lassú ki- és belélegzés mellett az adott pózban ellazuljunk. Az első, és legegyszerűbb a mély lélegzés. Ekkor csak állni kell, és mélyen kell ki- és belélegezni, de van Warrior (Harcos), Sun Salutation (Nap üdvözlet), Chair (szék), és amit a sima Wii Fit borítóján is láthatunk a Tree (fa). Ez az egyik legnehezebb. Mert bizony a Jógában vannak fizikailag nehezebben kivitelezhető gyakorlatok, de ezeket azért találták ki, hogy mély ki- és belélegzések mellett ne arra koncentráljunk, hogy milyen nehéz, és épp készülünk leesni a Balance Boardról, hanem, hogy ellazuljunk, és a tudatunkat, erőnket, máshova összpontosítsuk, így a gyakorlat sokkal könnyebben elvégezhető lesz. Az alapból megnyíltak közül a Tree a legnehezebb, de ahogy megnéztem a még meg nem nyitott Jóga gyakrolatokat, ez még csak a kezdet!
Muscle Workout
Ezek a testnevelés órán a szenvedős gyakorlatok. Kemény izomfejlesztő gyakorlatok, és tényleg, aki ezeket komolyabban csinálja, az még izmosodhat is. Aki hozzám hasonlóan nem annyira erős fizikailag, annak nyilván nem fognak elsőre annyira menni ezek a gyakorlatok, de nagyon fontos, hogy ne adjuk fel, és minden egyes gyakorlat elvégézésével éreznünk kell, hogy tettünk azért valamit, hogy holnap jobban fog menni. A kitartó edzés meghozza a gyümölcsét. Hogy milyen gyakorlatok vannak? Lábnyújtás, felülés, láb- és karemelés, törzsfordítás, "módosított" fekvőtámasz. Tegye fel a kezét, aki szenvedett testnevelés órákon a fekvőtámasszal. *felteszi* Na itt többet kapunk. Mert itt nemcsak azt kell megcsinálni, hanem minden fekvőtámasz után az egyik karunkat felemelni. Garantáltan nem ússzuk meg száraz arccal. De sok más gyakorlat is van, és ha megnyitottuk mindet, vagy ha az egyiket többször csináltuk, akkor az eddig megnyitottak nehezebb változata is megnyílik.
Aerobic
Most jön a program játékos része. Ugyanis az aerobic lényege nem más, mint viszonylag egyszerű, ritmikus testmozgás mellett zsírt égetni. Alapból négy aerobic program van, később több válfaja is megnyílik:
Hula Hoop: Hullahopp karikázás. A lényege, hogy laza csípőkörzés mellett, a körülöttünk levő karikát megtartsuk. Alapból egy van rajtunk, az előttünk álló két Mii dob még újabbak, maximum hét karika van rajtunk. Ennek nehezített változata a Super Hula Hoop, amikor már a gép már azt is megmondja, hogy melyik irányba körözzünk.
Step: Ritmikus lépegetések sorozata. A zene ritmusára kell fel-le lépkedni, jobbra-balra, majd ezek kombinációja. Nekem nem olyan jó a ritmusérzékem, de pluszban még az is problémám ezzel, hogy nem hallom ki a zenét (szerintem elég halk), bár a TV-n mutatja a ritmust, de szerintem sokat nem segít. Így a megérzéseimre hagyatkozok. Fejleszthető. Alapból a Basic Step nyílik meg, később jön az Advanced Step, ahol már oldalra is kell forulni, jutalomjátékként tapsolni. A harmadik fokozata, a Free Step, ahol 10, 20, 30 percenként kell ritmusra lépni, gyakorlatilag abba az irányba, ahogy akarjuk.
Jogging: Ki hinné, hogy a Wii Fittel kocogni is lehet? Pedig bizony lehet. Ekkor nem használjuk a Balance Boardot, ami érzékel, az a Wiimote, amit a farzsebünkbe kell tenni, de ha nem biztonságos, akkor lehet a kezünkbe is. Három fokozata van a futásnak, Short, Long, és Island-lap. A Short, avagy rövid távú kocogás időtartama kb. 3 perc, a long időtartama kb. 5 perc, míg az Island-lapé kb. 8 perc. A kocogásnak nem az a lényege, a tüdőnket kilehelve olimpiai bajnokokat előzzünk meg, hanem azzal lehet több kalóriát égetni, ha igyekszünk végig egyenletes sebességben futni. Az, hogy az lassú, vagy gyors, az mindegy. Van 2P Jogging, ahol egy társunk csatlakozhat hozzánk. Hatalmas hibája, hogy nem választhatjuk meg a társunk Miijét, és az ő eredményét nem menti el. Van még Free Jogging, ahol 10, 20, 30 percig futhatunk... Ha bírjuk.
Rhythm Boxing: Nyilván itt sem kell boksz mesterré válni, a lényeg az, hogy ritmikus karlendítéssel égessünk zsírt. Ekkor a Wiimote és Nunchakura is szükség lesz. Szerintem ez az egyik legélvezetesebb.
Balance
Itt tudjuk az egyensúly-érzékünket fejleszteni. Az egyensúlyunk balra-jobbra mozgatásával tudjuk a bizonyos programokat sikeresen kivitelezni. Kilenc különböző programon keresztül fejleszthetjük egyensúlyunkat:
Soccer Heading: Társaink focilabdát rúgnak felénk, azokat kell visszafejelni. Vigyázat, néha repül a cipő is, akkor -1 pont jár. Időnként egy pandafej is felénk repül, melyről fogalmam sincs, hogy honnan jöhet, de -3 pont, ha eltaláljuk.
Ski Slalom: Le kell síelni (szlalomozni, na) egy hegyen a megadott irányba, először balra, majd jobbra. Minden egyes elhibázott irány +7 másodperc a végleges eredményünkhöz.
Ski Jump: Az egyik kedvenc sportom, amikor megy a téli olimpia. Síléccel a lábunkon egy lejtőn kell olyan messzire érni, ahogy csak tudunk. Amikor elrugaszkodunk, akkor a térdünk kissé előrehajoljon, és a felsőtestünk előrelendüljön, és amikor elugrunk, akkor fel a lábat (NEM elugrani a Balance Boardról), és igyekezzünk úgy maradni. 150 méteres landolás számít nagyon jónak.
Table Tilt: Az egyik legnehezebb. Miink egy üveggolyóvá változik, és testünk döntögetésével kell a tábla lyukába vinni a golyót. Később több golyó lesz, valamint táblák különböző alakot öltenek.
Tightrope Walk: Ki meri ezt élőben megcsinálni? Senki ne kísérletezzen vele. Lépcsőház tetején vagyunk, egy kötél van kikötve a szemben álló lépcsőház tetejével, ezen kell átmenni. Természetesen az egyensúly nagyon fontos, bár lehet gyorsan előremenni, de akkor az egyensúly nagyon meginog. A csapdákat át kell ugorni, de úgy, hogy középen legyünk, különben leesünk. Három fokozat van. A Beginner, Az Advanced, ahol három csapda vár, eközben madarak, madártollak nehezítik a kilátást, és a Super Advanced, ahol nemcsak csapdák, és nehezítések vannak, ha a szél is fúj.
Bubble Balance: Miink egy buborékban van, testünk előredöntésével lehet előremozgatni, néha persze oldalra is. Ahogy egyre előrébb érünk a pálya úgy vékonyodik, és ha partot érünk, vége a dalnak.
Penguin Slide: Miink pingvin-mezt öltve (akárcsak a New. Super Mario Bros. Wiiben Mario) csúszik egy kis szigeten, és a partra vetett halakat kell testünk döntésével elkapni. A piros halak tíz pontot érnek.
Snowboard Slalom: Szintén nehéz. A Balance Board-ot oldalra kell fektetni, és testünk döntögetésével kell a megfelelő irányba snowboard-ozni. Itt is +7 másodperc jár minden hibáért.
Lotus Focus: Akinek a Japán iránti szenvedélye nemcsak az animékben és mangákban merül ki, annak ez a program remek lehetőséget nyújt, hogy felfedjük a zen-buddhizmus alapjait. Lótuszülésben kell ülni a Balance Boardon, és a TV-n látható gyertyára kell mozdulatlanul koncentrálni. Ha elmozdulsz, vége a játéknak.
Hát ennyi lenne összességében. Nagyon jó program, és bár az árát, ahogy akkor is, most is sokallom, de megtérül! Persze, tisztán emlékszem azokra az időkre, amikor a fórumokon kommenteken, hogy szidták a Wiit, hogy ilyne programokkal milyen sikeres a konzol. Leginkább az nem tetszett sokaknak (és jogos felvetés), hogy szemmel láthatóan alacsony költségvetéssel készítették a programot (mint magát a Wii konzolt is, mely szintén kapott emiatt támadásokat), és ennek ellenére milyen drága, holott biztosan olcsóbban is lehetett volna adni, és úgyanúgy megtérül az ára. Kétségtelenül van benne igazság, amit már csak az is bizonyít, hogy mekkora éves bevételei voltak a Nintendónak. Nos igen, ha üzleti szempontból nézzük, és ha magas áron is kelendő egy termék, akkor miért vigyék le az árát? Valóban nagyon drága, de ha élvezetes egy program, és ha megtérül az ára, akkor megéri beruházni rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése