Az év végén megérkezik a Mario Kart legújabb része, a Mario Kart 7. Hogy miért tértek át a számozásra, nem tudni, de nem véletlen a 7-es szám, hiszen ez lesz a széria 7. része. Az első megjelenése óta hatalmas átalakuláson ment át a sorozat. Az első rész mai szemmel finoman szólva már édes kevés, de akkor még hatalmas találmány volt, és továbbfejlődött, egészen odáig, hogy mára hatalmas rajongótáborra tett szert, mindenkit szórakoztat. De hogy jutottunk el idáig?
Super Mario Kart (Super Nintendo, 1992)
Az első rész még Super Nintendo konzolra jelent meg, akkor a konzol akkori képességét maximálisan kihasználva. Az első verseny-játék Nintendo kiadó által, melynek érdekessége, hogy teljesen nélkülözi a szabályokat. Szabadon ki lehetett ütni az ellenfeleinket, és ez a szabadságérzés a sorozat sikerének a titka. Az egyedi 3 dimenziós hatás, a Mode 7 trükknek volt köszönhető, melynek lényege, hogy 2 dimenziós közegben 3 dimenziósnak látszik az adott terep. Ez akkoriban egyedülálló képessége volt a SNES-nek, sőt, ha jól tudom, utána sem akadt párja. A másik nagy előnye a Mode 7 trükknek, hogy rendkívül kis erőforrásból fantasztikus grafikai hatást lehet elérni. Ebben a játékban pont annyi memória van, mint a NES játékban. Ez abból állapítható meg, hogy amikor Wiin betöltődik egy Virtual Console játék, egy NES játék viszonylag hamar betöltődik, a SNES később, míg a N64 a legtovább, és a Super Mario Kart pontosan annyi ideig töltődik be, mint egy NES játék. De minek is legyen hatalmas memóriája egy játéknak, ha így is fantasztikus? Multiplayer csak 2 játékos módban lehetséges, így a Match Race, és a Battle Mode annyra nem élvezetes. A pályák eléggé egyszerűek, mivel egy síkban van, nincsen hegy, völgy, stb. A játékban érmék vannak, ezek a gokartunk sebességében játszanak szerepet, ugyanis csak akkor mehetünk maximum sebességgel, ha minimum 10 érme van nálunk. Mindazonáltal a legnehezebb Mario Kart, aki igazi kihívást szeretne, annak magasan ajánlott ez a játék.
Mario Kart 64 (Nintendo 64, 1996)
Már a Nintendo 64-re megjelent Mario Kart is hatalmas fejlődésen ment keresztül, és itt nemcsak a grafikai ráncfelvarrásra kell gondolni. A játék teljesen 3D-s lett, a pályák sokkal változatosabbak, jóval hosszabbak, ennek következtében egy menet nem 5, hanem 3 körből áll. Jóval több tárgy van, de igazán sikeres a 4 játékos multiplayernek köszönhetően lett. Nem lehet eleget beszélni az éjszakákba nyúló hatalmas multiplayer bulikból. A pályák annak ellenére hogy teljesen 3D-sek lettek, maga a játék az előző részhez képest lényegesen könnyebb irányításának köszönhetően nem okoz nehézséget elsajátítani, viszont a nehézséget (vagy inkább szemétséget) a mögöttünk levő 2 gép által irányított karakter adja. Ha első vagy, egyszerűen képtelenség elhúzni a többiek elől, mert az esetek 95%-ában, akár elhúzol előlük gombával, vagy kiütöd őket, valamilyen "varázslatos erőnek" köszönhetően valahogy azonnal utolérnek. Az érmék már nincsenek a játékban, viszont bevezették a farolást, a driftelést. Ha jól sikerül extra boostot kapunk. Ennyiből is látszik, mekkora fejlődésen ment keresztül a játék.
Mario Kart: Super Circuit (Game Boy Advance, 2001)
Az első kézikonzolra megjelent Mario Kart nagy csoda volt. Ugyanis szokás, hogy amikor megjelenik egy konzol, akkor még nincsenek kihasználva annak erőforrásai, ám annak ellenére, hogy a Game Boy Advance korszakának elején jelent meg a Mario Kart, valami csodálatos grafikája van. Ez volt az első olyan GBA játék, mely bebizonyította, hogy képes akár PS-szintű grafikát nyújtani a kézikonzol. A grafikai megjelenítést próbálták annyira tökéletesre csiszolni, hogy majdnem elérték a Nintendo 64 szintjét, ám azt már nem lehetett, mivel a GBA 32 bites. A játék nehézsége felveszi a versenyt a SNES-es Mario Kart-tal, itt is lehet farolni, ám annyira csúszik a gokartunk, hogy nagyon megnehezíti a dolgunkat, a driftelés elsajátítása. Nagyon nehéz a játék irányítása. Visszatértek az érmék itt most nemcsak arra szolgálnak, hogy elérjük a maximum sebességet, hanem ha elveszítjük az összes érmét, akkor vigyázzunk, hogy nehogy bárki is nekünk jöjjön, mert akkor kipördülünk. A kipördüléssel ennél a játéknál rendkívül módon vigyázni kell, mert legyen az piros teki, vagy bármi más, ha nekünk jönnek, az olyan, mintha még egyszer eltaláltak volna. Ez nagyon megnehezíti a dolgunkat, ugyanis, ha rossz helyen vagyunk, akkor varázslatos sebességgel lehetünk első helyezettből 8. helyezettek, vagyis utolsók. Az érmékre visszatérve, még egy szerepük van. Ha minden egyes kupán (mind 50, 100, 150 cc-n) összeszedünk összesen 100 érmét, akkor megnyílnak az extra pályák, ahol a SNES-es Mario Kart pályáin versenyezhetünk. A multiplayer rész elég gyatrán van megoldva, ugyanis, bár lehetünk négyen, de a játékot csak akkor élvezhetjük teljes egészében, ha mindenkinek megvan a játék. Lehet úgy is játszani, hogy csak az egyikünknek van cartridge-e, de csökkentett lehetőségekkel. Ez az első olyan Mario Kart, ahol bevezették a rangrendszert,tehát a Grand Prix végén A-E kategória, vagy 1-3 csillag. Nyilván a 3 csillag a legjobb minősítés, ennek megszerzése irgalmatlan nehéz, mert nemcsak 36 pont kell, hanem, az összes érmét fel kell szedni a pályáról, amit el lehet veszíteni, de legalább 130 érmének kell lenni a végelszámolásban. Annak ellenére, hogy nehéz lett, mégis szórakoztató, és ez a legjobb párosítás.
Mario Kart: Double Dash!! (Nintendo GameCube, 2003)
Érdekes darabja a sorozatnak, sokat kockáztattak rajta, és mivel az újítások döntő többsége nem aratott sikert, ezért elég sok negatív visszhangot kapott a játék. Az egyik legérdekesebb változtatás, hogy nem egy, hanem két karaktert kell választani, az elülső vezet, a hátsó dobja a tárgyakat, ennek köszönhetően jóval több karakter közül lehet választani. Helyet is cserélhetnek, melynek jelentősége abban áll, hogy ez az első (és egyben utolsó) Mario Kart, ahol minden karakternek külön speciális, legerősebb fegyvere van, így jó duó választása esetén, akár igen erős párost alkothatnak játékosaink. A gokart irányítása könnyebb, de nem annyival, mint a 64-esben, viszont ami sokaknak nem tetszett, hogy kivették az ugrást a játékból. Én ennek előnyét láttam, mert így sokkal könnyebb volt megtanulnom driftelni benne. A pályák megmaradtak változatosnak, viszont a rangrendszert kivették, de mér összidőt, érmék sincsenek. Ez az első Mario Kart, ahol meg lehet szerezni karaktereket, kocsikat bizonyos teljesítmény elérése után. Ami a legpozitívabb fejlődés, és sajnálom, hogy ez nincs a további Mario Kartokban, az az All Cup Tour Mode. Grand Prix-n egybe végig lehet menni az összes pályán. Annyira nem lenne rossz ez a Mario Kart sem, viszont grafikai megjelenítés, meg hangulatban szegényesen muzsikál.
Mario Kart DS (Nintendo DS, 2005)
A DS-re megjelent Mario Kart "visszafejlődött" régi önmagához, ismét egy rendkívül szórakoztató játékot vehetünk a kezünkbe. Ez az első olyan Mario Kart, ahol akár nyolcan is játszhatunk egyszerre, és köszönhetően, hogy a Nintendo DS-re egyszerűen lehet csatlakozni társainkhoz, így jóval nagyobb játékélményt nyújt, bár itt is csak csökkentett módban élvezhetjük a játékot, ha nincs meg mindenkinek a játék (például csak az választhat a karakterek közül, akinek van cartrige-e, a többiek csak Shy Guy-jal lehetnek). Visszatért a rangrendszer, ám érme híján itt már csak az összidő számít, amit ugyan nem mutat a gép, de ha kiszámoljuk, tudhatjuk, hogy mennyi idő alatt kapunk három csillagot. Első DS játékok között volt ez a Mario Kart, amely online játék lehetőségekkel rendelkezett, Wi-Fire csatlakozhattunk, ám pont mivel első, ezért eléggé kezdetleges volt ez a szolgáltatás. Egészen 2005-ig kellett várni, amíg a Nintendo rájött arra, hogy sokan játszanak egyedül Mario Kartokkal, és végre kezünkbe vehetünk egy olyan részt, melynek egyjátékos módja rendesen fel van turbózva. Egyedül mehetünk végig egyénileg a pályákon (mint a VS. a több játékos módban), sőt egyedül csatázhatunk gépek ellen, de kétségtelenül a legnagyobb újítás, a Mission Mode, ahol különböző apróbb küldetéseket kell teljesíteni meghatározott pályákon.
Mario Kart Wii (Wii, 2008)
Amiben csak lehetett, fejlődött a Mario Kart, ha lehet ilyet mondani, most fejlesztették tökélyre a sorozatot. Egy játékos módban megmaradt a sok lehetőség, de offline többjátékos mód is nagyon élvezetes, végre lehet négyen Grand Prix-t is nyomni! Nintendo 64-es korszak óta ez a álmom, végre teljesült. Az online módozatot is nagyban fejlesztették, nemcsak szimpla versenyeket lehet menni online ellenfeleinkkel, hanem csatázni is lehet, és mindezt annyiszor, ahányszor csak akarjuk. Ami a legnagyobb előnye a Wi-Fi módnak, hogy a legtöbbször másodpercek alatt talál ellenfeleket, és akár 12-en is versenyezhetünk. Ki így, ki úgy. Többen a játék hibájának róják fel, hogy sok hacker lelhető fel. Mondjuk valóban cselekedhetne a Nintendo, de mintha cselekedne is, ugyanis az utóbbi időkben nagyon megritkult a létszámuk. Nekem nagyon tetszik meg az élénk grafikai színvilág, hangulatossá teszi a játékot. És mi az, ami miatt sokan döntöttek úgy, hogy megveszik a játékot: Immáron nemcsak kocsival, hanem motorral is mehetünk! Tény, hogy nagy előny, ugyanis motorral sokkal jobb. És a rengeteg megszerezhető járgány, és karakter, és a folyamatosan frissülő online módozat mind tesznek arról, hogy még hosszú évekig szórakoztasson a játék!
Tehát így jutottuk el idáig. Látható, hogy bár az alapkoncepció megmaradt, mégis minden soron következő rész hatalmas fejlődést mutat. És hogy hova fejlődhet a 3DS-es Mario Kart 7? Már több pozitív jel is mutatkozik, hogy több lesz az elődeinél, elég csak arra gondolni, hogy mi barkácsolhatunk hároméltű kocsit, de ami meglep, hogy ahogy elnéztem képekben, ismét visszatérnek az érmék! Kíváncsi leszek, milyen szerepük lesz, meg hogy a jól megszokott csapatból kik lesznek, lesznek-e új tárgyak. Az már biztos, hogy a retro pályák közül Wiis pályák is lesznek. Nagyon várom.
De addig is van mivel vigasztalódni, ha csak az előző részekre gondolok. A Mario Kart az az egyetlen egy sorozat, melynek az összes része megvan nekem dobozzal, leírással kompletten. Nagyon örülök nekik, a mai napig élvezet bármelyikkel játszani, még a SNES-essel is, annak ellenére, hogy nehéz, és bizonyos dolgokban ma már kevés. Képet is készítettem a gyűjteményemről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése