2014. március 16., vasárnap

F-Zero X

Megjelenés

Nintendo 64
Japán: 1998. július 14.
Amerika: 1998. szeptember 30.
Európa: 1998. november 6.

Wii
Japán: 2007. május 29.
Amerika: 2007. június 25.
Európa: 2007. június 15.

Wii U
Japán: 2016. november 2.
Amerika: 2017. január 12.
Európa: 2016. november 3.

Fejlesztő: Nintendo
Kiadó: Nintendo
Műfaj: Verseny
Játékmód: 1-4 játékos

Mentés elemes memóriába
Controller Pak: Nem
Rumble Pak: Igen
Expansion Pak: Nem

Ár
1000 Nintendo pont (Wii)
£8.99 / €9.99 (Wii U)

Platform

Gyakran éri az a vád a Nintendót, hogy a sorozataiba kevés újítást tesznek. Ez sokszor jogosnak mondható, főleg az új játékok esetében csinálják azt, hogy kevés innovációt tesznek az új részbe, gondolván, hogy a név úgyis eladja a játékot. Ennek szöges ellentéte az F-Zero X lehet, ami talán nem is csoda, hiszen nem rögtön a Nintendo 64-gyel jelent meg, míg a sorozatot indító SNES játékról sokan mondják, hogy az “csupán” bemutatja, hogy mit tud a konzol. Így a fejlődés hatalmas. Olyannyira, hogy nem is túlzás kijelenteni, hogy nem is említhető egy lapon a két játék.

Bár az tény, hogy a SNES-es rész is dinamikus, és rendkívül hangulatos, de amilyen fejlődésen átment az utód, az nemcsak a generációváltásnak tudható be, hiszen jelentősen kibővítették a lehetőségeket. Elég csak arra gondolni, hogy négy helyett harminc (!!!) kocsi közül választhatunk (alapból hatot, a többit külön-külön meg kell nyitni), vagy hogy immár négyen is játszhatunk, nem is beszélve a több játékmódról, és a teljesen átalakított versenyrendszerről.

A GP Race-ben játszhatunk versenyt. Miután kiválasztottuk a számunkra szimpatikus kocsit és versenyzőt, egyénileg állíthatjuk be, hogy inkább gyorsulásban legyen jobb a járgányunk (ekkor persze kisebb lesz a végsebessége), vagy nagy végsebességgel játsszunk, de azt lassabban éri el. A csúszka segítségével fokozatokat állíthatunk be, ahol a legjobbnak érezzük a kocsink irányítását. És akkor mehet a verseny! És itt már nem 400-450 km/h a végsebesség, hanem 600, sőt, ha nagy végsebességre állítottuk be, akkor egészen 750km/h-ig is felkúszhat a mérő. Ha nagy végsebességen megyünk, akkor nem feltétlen fontos rámenni a nyilakra, amik extra sebességet adnak egy rövid időre, mert nem gyorsít rajtunk sokat, inkább azon legyünk, hogy a lehető legkisebb ívben vegyük be a kanyarokat, többet nyerünk azzal. És igen, mind a harminc versenyző jelen van, közülük kell győztesként kikerülni. Az irányítás sokkal könnyedebb, nem muszáj fékezni, csak az éles kanyaroknál, és kivették azt a rendszert is, hogy ha adott kör után bizonyos helyezést nem érsz el, akkor kiestél, és újra kell kezdeni. Két módon lehet kiesni: Ha a képernyő jobb-felső sarkán levő energia-méterből elfogy a csík, meg ha leesünk. A másik meg hogy bizonyos pályarészeket 360°-ban lehet körbejárni, de ha a következő pályára rosszul érkezünk, akkor leesünk, és itt bizony nincs Lakitu, mint a Mario Kart-ban, aki felhozna minket. Ha leesünk, vége a dalnak, lehet újrakezdeni. És itt már a verseny végén kapunk pontszámot, melyet mér a többihez. Az első helyezett 100 pontot kap, míg az utolsó helyezett is részesül 15 pontban. Hat pálya után alakul ki a végső ranglista. Kimondottan eredményhirdetés itt sincs, csupán összegzi a gép, hogyan teljesítettünk.

A Time Attack magáért beszél, időmérő edzés, és immáron mindegyik pályán mehetünk. Itt is három kört versenyzünk, természetesen a legjobb verseny- és köridőt megjegyzi. A Death Race egy rendkívül érdekes játékmód, ugyanis egy pályán körözünk harmincan, és ki kell ütnünk mind a 29 ellenfelünket. Ez lehet támadás, vagy lelökjük őket a pályáról. A játék addig megy, amíg ki nem esünk, vagy meg nem nyerjük a játékot. A VS. Battle-ben ülhetünk össze egyszerre akár négyen is, és egy kiválasztott pályán versenyezhetünk. Viszont vigyázni kell, mert ha elfogy az energia-méterünk, akkor az egész versenyből kiestünk, nincs lehetőség a következő pályán folytatni. A Practice nem lenne egy rossz dolog, de én személy szerint nem pártolom azokat a játékmódokat, ahol a végtelenségig megy a játék, amíg meg nem állítjuk. Itt lehet egy általunk kiválasztott pályán versenykörülmények között gyakorolni.

Összességében sokkal szebben muzsikál a N64-es F-Zero X. A grafika szép, az autók kidolgozottak, bár háttérelemekből itt is kevés van. Bár ezt betudhatjuk annak a játék futurisztikus mivoltának. A versenyeket különböző helyszíneken (melyek lehetnek különböző bolygók is) rendezik meg, és az űrben nincs sok látnivaló. Az irányítás alapvetően könnyű, ütközést könnyebb korrigálni, mint a SNES-es elődben, de itt is kicsúszhat az irányítás a kezeink közül. Én azt gondolom, hogy a szavatosságra nem lehet panasz, jóval több a lehetőség, így hosszú távú szórakozást nyújt. Zeneileg némileg jobb lett, jobban élnek a dallamok, hangulatilag pedig a topon van a játék. Igaz, még csak Wii Virtual Console-on tudja az elérni, akinek nincs már Nintendo 64-e, de reméljük, hamarosan lesz Wii U-ra N64 Virtual Console, így végre kurrens konzolra is letölthető lesz. Egy nagyszerű játék veszne el, ha annyiban maradna.

Grafika: 8/10
Játszhatóság: 9/10
Szavatosság: 9/10
Kihívás: 8/10
Zene / Hang: 8/10
Hangulat: 10/10

+ Hatalmas fejlődés az elődhöz képest
+ Extrém hangulatos és dinamikus
+ Könnyed irányítás
+ Rengeteg lehetőség
– Már Normal nehézségi szinten is túl nehéz

88%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése