2024. január 7., vasárnap

A hófödte hegyek ördöge - 1080° Snowboarding

Ha már tél, akkor téli sport. És természetesen nem maradhat ki a Nintendo 64 egyik nagyszerűsége, a 1080° Snowboarding sem. Ez a játék jelent meg a Pilotwings - Wave Race - 1080° Snowboarding hármas közül utoljára, 1998 novemberében. Ha úgy vesszük, azért is aktuális írni erről a játékról, hiszen tavaly jelent meg 25 éve.

És bár mondhatjuk, hogy a játék több szempontból is idejét múlt, hiszen aki követi a téli sportokat, az tudhatja, hogy a Snowboardnál ma az 1080° már penzumnak számít az élsportolóknál. Ám az ezredforduló végén erre csak a legjobbak voltak képesek. Hogy ez hogy lehetséges, és hogy vált mára kiugró eredménnyé az 1800° pörgés a levegőben (tehát 5 kört forognak), az ugyanannyira rejtély számomra, mint az egyes gyorsasági versenyek csúcsainak folyamatos megdöntése. De ez semmit nem vesz el a játék nagyszerűségéből.

Bár nem lett annyira népszerű játék, én mégis nagyon szeretem. Gyakorlatilag a hangulatával vitt el. Nagyon átadja a téli táj hangulatát, a játék fizikája is élethű. Ha kisebb szögben lejt a pálya, akkor lassabban gyorsulunk, a sűrű hó minket is ugyanúgy lelassít, mint a való életben, míg jégen úgy száguldunk, mintha külön rakétasugár hajtana minket. Nem utolsósorban első játékok egyike volt, amelyben a hódeszka nyomot hagyott a hóban.

Karakterek

Meg úgy az egész nagyon hangulatos. Ahogy a versenyzők a faházban várják, hogy versenyezhessenek, közben ki így, ki úgy múlatja az időt. Nem is értem, hogy miért nem együtt csinálnak valamit. Lényegében csak Ricky Winterborn és Hayami Akari vannak együtt, de róluk tudhatjuk, hogy ők egyébként is igencsak rokonszenvesek egymásnak. Összesen öten laknak a faházban, ismerkedjünk meg velük.

  1. Kimachi Kensuke
    Kor: 19 év
    Nemzetiség: Japán
    Nem: Férfi
    A közismert japán játékos, aki általánosan kedvelt a tudása miatt. Célja, hogy a világ legjobbja legyen.
    Maximális sebessége: 115 km/h
    Technika: 8/10
    Egyensúly: 6/10
    Erő: 7/10
    Ugrás: 6/10
  2. Dion Blaster
    Kor: 28 év
    Nemzetiség: Brit
    Nem: Férfi
    Az egyik legelismertebb snowboardos, a leggyorsabb mind közül. Maga is tisztában van a képességeivel, ezért bosszantja, hogy nem képes jól kivitelezni a trükköket.
    Maximális sebessége: 120 km/h
    Technika: 4/10
    Egyensúly: 5/10
    Erő: 8/10
    Ugrás: 4/10
  3. Rob Haywood
    Kor: 20 év
    Nemzetiség: amerikai
    Nem: Férfi
    Ricky apja vette be a csapatba. Tehetséges snowboardos, de még sokat szeretne fejlődni.
    Maximális sebessége: 118 km/h
    Technika: 8/10
    Egyensúly: 7/10
    Erő: 6/10
    Ugrás: 6/10
  4. Hayami Akari
    Kor: 17 év
    Nemzetiség: japán
    Nem:
    Újnak számít a sportágban, de keményen dolgozik, hogy fejlődjön. A technikája és az ugróképessége teszi alkalmassá arra, hogy a csapat tagja legyen. Szegényt, a csiripelő magas hangjával sztereotip japánná tették.
    Maximális sebessége: 112 km/h
    Technika: 8/10
    Egyensúly: 9/10
    Erő: 3/10
    Ugrás: 8/10
  5. Ricky Winterborn
    Kor: 14 év
    Nemzetiség: kanadai
    Nem: Férfi
    Igazán nagyra van magával, hiszen az apja hozta létre a csapatot. Nem az ereje miatt szeretjük őt, de kiválóan hajtja végre a trükköket.
    Maximális sebessége: 110 km/h
    Technika: 10/10
    Egyensúly: 7/10
    Erő: 4/10
    Ugrás: 10/10

A japán játékosok neve a megszokottaknak megfelelően keleti sorrendben olvashatók. Szimpatikus mindenki, mindegyiknek megvan a különleges képessége, így könnyű személyes kedvencet találni. Kimachi Kensuke a tipikus jó mindenben, de semmiben nem kiemelkedő, míg Dion Blaster nagyon gyors, Ricky Winterborn pedig a trükkök nagymestere. Hayami Akari és Rob Haywood is ígéretes játékosok, érdemes velük is játszani. Többen is ismerősek lehetnek a Wave Race-ből. Ez is utalás arry, hogy a 1080° Snowboardingot a Wace Race inspirálta. Az persze más kérdés, hogy lehet jó snowboardos az, aki tud Jet Ski-zni, hiszen a két sportág jelentősen eltér egymástól. Én azt gondolom, hogy ez bőven belefér a művészi kreativitás keretébe. Mondjuk azt, hogy ők öten (akiket természetesen ne keressünk a valóságban) különleges képességekkel rendelkeznek, akik teljesen eltérő sportágakban jeleskednek. Ráadásul ha úgy vesszük, még van is némi átfedés, hiszen az egyes sportolók ugyanabban jók a különböző sportágakban. Például Ricky Winterborn nem épp a leggyorsabb Jet Ski-ző, de ugyanúgy a trükkök koronázatlan királya, mint a 1080° Snowboarding-ban.

Játékmódok

És hogy megy a játék? A fő játékmód a Match Race, ami értelemszerűen egy párbaj. Az általunk kiválasztott karakterrel és hódeszkával kell lecsúszni a hegyen. Három lehetőségünk van, és csak akkor mehetünk tovább, ha a gépi ellenfeleknél hamarabb érünk célba. Három nehézségi szint van: Normal, Hard és Expert. A nehezebbek nemcsak azért nehezebbek, hogy gyorsabbak a gépi ellenfelek, és kevesebbet hibáznak, hanem adott esetben az időjárási körülmények is cudarabbak. Szeretjük, ha esik a hó, de a téli sportolók számára nemcsak azért rossz, ha sűrű pelyhekben szakad a hó, mert rosszak a látási viszonyok, hanem a friss hó lassítja őket. Érdekes volt, nemrég hallgattam a "Hóeke" podcastot az Eurosport csatornáján, ahol többek között arról beszéltek amíg tavaly azért mondtak le több téli sport versenyt, mert nem volt hó, idén meg azért, mert túl sok hó van a pályán, és lehetetlenség eltakarítani. Hát valami hasonló a helyzet a játékban nehezebb szinteken, csak itt bizony nem fújják le a versenyt, hanem minden körülmények között megtartják.

Az kár, hogy csak egy gépi ellenfél ellen versenyezhetünk egyszerre, ahogy az emberi játékosok száma is maximum 2 lehet. Azt nem tudom, hogy régen milyenek voltak a snowboard versenyek, de ma már négyes versenyeket rendeznek, mindig ketten jutnak tovább. Régen kizárólag páros versenyek voltak, vagy a Nintendo 64 technikai korlátai miatt játszhatunk a játékkal ketten? Sajnos a Mario Kart 64 híres arról, hogy nagyon furcsán működik, ha hárman vagy négyen játszunk vele, tehát elképzelhető, hogy régen is négyesben versenyeznek. A konzol órajele bolondul meg, és lesz túl gyors a játék, valamint jobban előjönnek a glitchek. Nem tud a konzol egyszerre négy karaktert kezelni? Ki tudja, mindenesetre jó dolog a párbaj. Arra vigyázunk, hogy nem érdemes verseny alatt trükközni. Nem jár érte jutalom, ráadásul le is lassít minket. A való életben sem trükköznek a versenyzők, amikor gyorsasági verseny van.

A trükkök kivitelezésére ott van a "Trick Attack" mód, ahol vagy szabad pályán, vagy egy félcsőben kápráztathatjuk el a nagyérdeműt. Az alaptrükkök 100-200 pontot érnek, de a legbonyolultabb, 1080°-os forgásért, akár 3000 pontot is kaphatunk. Ezek kivitelezése külön kihívás, nekem nagyon nehezen mennek még az egyszerűbbek is. Vagy én csinálok valamit rosszul, vagy a játék válaszideje miatt nem érzékeli jól a gombkombinációt. De ezzel a játékmóddal nagyon nem boldogulok. Ráadásul van egy olyan furcsasága a játéknak, hogy úgy vannak meghatározva a legmagasabb pontszámok (mert itt vannak előre beprogramozott rekordok), hogy ha nem csinálok semmit, csak végigmegyek a pályán, akkor is felkerülök a legjobbak közé. Ez azért lehetséges, mert a megmaradt időt is pontozza a gép, és ha csak lecsúszok, akkor értelemszerűen sok a megmaradt idő, épp annyi, hogy így is rekordmennyiségű extra pontot kapok. Érdekes dolog. De ebben valamiért nem tudok remekelni. Biztos másnak megy annyira, hogy tudjon benne remekelni, és magasan felülmúlják az előre betáplált legjobb időt.

Annak sem kell búsulnia, aki hiányolja, a szlalomot, hiszen a "Contest" erre van. Ilyen versenyt a valóságban is csak párosban rendeznek. Az a lényeg, hogy a piros zászlót balról kell megkerülni, a kéket meg jobbról. Mivel ezt nem játszhatjuk párbajban, ezért a megkerült zászlókért pontot kapunk. És mivel a célba érésünket is értékelik, ezért érdemes megtalálni azt a pontot, ahol pont megkerüljük a zászlót, de már a következő felé megyünk. Ez egy trükkös játékmód.

Természetesen lehet gyakorolni is, a "Time Attack" módban pályákon mehetünk magunk végig, a "Training"-ben pedig szabadon azt csinálunk, amit akarunk. Itt érdemes a trükköket gyakorolni, azt itt nagyon lehet. A Time Attack-ben meg a lehető leggyorsabban célba érni. Ketten meg kizárólag a Match Race-t játszhatjuk.

Zene

Mindenképp érdemes külön említést tenni a játék zenéjéről, mert az is kuriózummá vált. Az a Nagata Kenta írta a játék zenéjét, aki a Mario Kart 64 zenéjéről is gondoskodott. 1996-ban került a Nintendóhoz, a Mario Kart 64 volt az első zene, amit szerzett. Gyakorlatilag rögtön jött utána a 1080° Snowboarding.

És ha zenei stílus egységes lett volna, akkor ez lehetett volna az első olyan játék, amelynek kemény rock zenéje van. A nyitózene ugyanis erősen üt, megadja az alaphangulatot. Ám, amikor kiválasztjuk a karakterünket, akkor már rapet hallunk. A "Work Your Body!" szállóigévé vált a rajongók körében. És nem is kell várni, hogy más zenei stílust halljunk a játékban, hiszen amint elkezdjük a versenyt, akár táncolhatnékunk is támadhatna a techno zene hallatán.

A játékban több zenében is hallhatunk valami rapet vagy szöveget. A zene furcsasága a dalszövegek, talán jegyezhetjük minden idők legfurcsább dalszövegei közé a játékzenét. A második pályán folyton próbát tartanak, mert mást se hallunk, hogy "This is a test. This is ONLY a test". Jól kiemelve az "only" szót. De a telefonálós "Call Me" dal is vicces, ahogy egy gépi hang megszólal, hogy "Hello, hello, hello... How do you do?" És nem hiszem, hogy van férfi, akinek ne lennének 18+ gondolatai a "Give it to Me"-ben hallható nyögéstől. Az egész szöveg ennyiből áll: "Give it to Me! Give it to Me! Good!" Vajon mit akarhatott magának? Mi az, ami ennyire jó neki. Miért kell neki utána felnyögnie? Csupa titok és rejtély az a dal. Valóban az, ugyanis ezt csak a játék japán változatában hallhatjuk. A nyugati változatból kivették az erős szexuális érzet miatt. De nekünk sem kell lemondani az eredeti japán változatról, hiszen a játék zenéje CD-n elérhető volt, a "Nintendo 64 Sound Series" hetedik albuma volt.

De nemcsak a "Give it to Me" az egyedüli, amit átírtak a nyugati változatban. A "This is a Test" szövegéből is kivettek egy részt, ugyanis a japán verzióban ismételgetik a "Homosexuality" szót. Füleltem is, azt hittem, hogy rosszul hallok. Azt hittem már én akarok mindent LMBT-nek hallani, mire kiderült számomra is, hogy tényleg jól hallok. És csak hogy teljes legyen a lista, a "Grasp Power" dalnak is csak a karaoke verzióját hallhatjuk a játék nyugati verziójában. Abban semmi utalás nincs a szexualitásra, gondolom, azért vették ki belőle az éneket, mert olyan erős és durva a stílus, mint egy thrash metal dalban, és nem akarták, hogy nagyon agresszívnek hasson miatta a játék. Kár érte, mert a snowboard tényleg annyira kemény, mint amennyire az az ének. Nem ez az első olyan játék, amiben a Nintendo a nyugati változatába komolyabban belenyúl. Emlékezzünk a Super Mario Kart alkoholizáló Hercegnőjére és Bowserére.

Összességében szeretem a játék OST-jét. Sajátságos hangulata van, nagyon jó, hogy a különböző zenei stílusok ellenére mégis egységet alkot az OST album. Ha csak kemény rock zenéje lenne a játéknak, akkor megelőzné az F-Zero X-et, mint első játék, melynek hard rock OST-je lenne.

Fejlesztés

A játék fejlesztése nem vett igénybe sok időt, kb. 9 hónap alatt lett kész. 1997. november 21-én jelentették be a Nintendo Space World-on a 1080° Snowboardingot, mint meglepetésjátékot az F-Zero X mellé. Nagyon kevés téli sportjáték jelent meg Nintendo 64-re. A Snowboard Kids nem igazán vehető komolyan, a Big Mountain 2000 meg el se jutott Európába. Tehát az egyedüli értelmes téli sportjáték Nintendo 64-re a 1080° Snowboarding. A játékot újságírók először 1998 januárjában próbálhatták ki.

A játékot Abe Masamachi és Takano Mitsukiro rendezte, a programozáson pedig két brit dolgozott, nevezetesen Giles Goddard és Colin Reed. Giles Goddard tervezte a Super Mario 64-en Mario arcát. Ők a Nintendo külföldi programozói, akik Kiotóban dolgoztak. De nem ők az egyedüli nyugati személyek, akik dolgoztak a játékon. A dalok többségében ténylegesen angolul beszélő emberek rappeltek. A producer Miyamoto Shigeru volt, aki lényegében a Wave Race 64 téli változatát akarta megalkotni. Szeret síelni, eredetileg síelős játékot akart fejleszteni, de a '90-es évek végére trendi lett a snowboard. Ezért végül snowboard játék lett, aminek egyediségét azáltal igyekezett kihozni, hogy olyan helyekre is elmehettünk a Snowboarddal, ahova síléccel a lábunk alatt nem. Például fák között.

Mint látható, az átlagnál több külföldi fejlesztő dolgozott a játékon. Ők igazán szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen a Nintendo tipikus japán cég abból a szempontból, hogy nem igazán szeretnek külföldi fejlesztőkkel dolgozni. Nagyon megválogatják, hogy kik kerülhetnek a csapatba. A külföldi fejlesztőnek mindenképp kell legyen valami híre, és az sem utolsó szempont, hogy jókor kell lennie jó helyen. A két programozó a Super Nintendóra megjelent StarWing (Amerikában StarFox) játékban végzett munkájával vívta ki a Nintendo bizalmát. Nem is beszélve az olyan külföldi szponzorokról, mint például a Tommy Hilfiger vagy a Lamar Snowboards. Tehát a játék ebből a szempontból is egyedi.

A karaktereket inverz kinematikával alkották meg, ami azt jelenti, hogy a poligonok nincsenek összeillesztve. Ez határozza meg a karakterek mozgását is. Az ütközést is igyekeztek a lehető legrealisztikusabbá tenni. A karakter abba az irányba dől és akkora erővel, ahogy nekiütköztünk valaminek. A képkockák közötti interpoláció pedig lehetővé teszi, hogy a karakterek mozgása folyamatosnak és simának hasson. A trükkök esetében viszont módosítani kellett az animációt. Igyekeztek egy valódi hódeszka mozgását modellezni. A surolódást valós időben modellezték verseny közben. Emellett minden mozgást végrehajt, és valós időben kezeli a számításokat.

Maga a sportág is hálás téma abból a szempontból, hogy nem sokat kellett a realitás oltárán feláldozni ahhoz, hogy a játék akár árkád élményt is hordozzon magával. De azért látszik, hogy a realitás itt-ott csorbát szenved. Elég csak arra gondolni, hogy a kidőlt fákat is simán átugorja a karakter, pedig látható, hogy nem ugrik akkorát, hogy az egyébként sikerüljön.

A játékot a téli időszakban akarták minden régióban kiadni. Ennek fényében a japán 1998. február 28-i megjelenés még épp belefér, de az amerikai április 1-jei megjelenéssel már megcsúsztak. Ezért bár megjelenhetett volna Európában menetrend szerint, egészen október 9-ig vártak a megjelenéssel. Így lényegében csak mi, európaiak kaptuk meg a játékot teljesen a téli szezonra.

Végszó gyanánt

A 1080° Snowboarding egy különleges játék a Nintendo repertoárjában. Nálam kötelező darab telente, annak ellenére, hogy még sem vagyok benne igazán jó, nagyon élvezem a játékot. Ha fejlődök benne, az csak plusz motivációt jelent. Nagyon jól programozták a játékot, remekül éreztették a sport dinamikus mivoltát, a játék fizikáját amennyire csak lehetett, igyekeztek realisztikusra megcsinálni. Az analóg kar pedig lehetővé teszi az élethűbb irányítást, és hogy a karakterünk tényleg 360°-ban mozogjon. Ezt nagyon nehéz lett volt Super Nintendón kivitelezni. És bár nem tűnik úgy, hogy nagyon bővelkedne a lehetőségekben, joggal hiányoljuk a négyjátékos módot, de profivá válni igazi kihívás ebben a játékban. Érdemes sokat gyakorolni. A játékzene szintén emeli a a hangulatot és a feszültséget, furcsaságai pedig emlékezetessé teszi a Nintendo történelmében. A zene szexuális mivoltán me ne rökönyödjünk meg, hiszen ne feledjük, hogy csak a Nintendo of America agyszüleménye volt a családbarát szórakozás. A Nintendo Japánban teljesen mást jelent.

Mindenképp jót tett a Snowboard hírnevének, hogy a 1080° Snowboarding az első valósághű sportjáték. Több snowboard játékot is megihletett, melyek főleg PlayStation 2-re és XBOX-ra jelentek meg. Elég csak az SSX szériára gondolni, de ott van a Tony Hawk Pro Skater is, vagy a Shaun Palmer's Pro Snowboarder. Ez viszont sajnos azzal is járt, hogy a Nintendo GameCube-ra megjelent 1080° Avalanche jóval kisebb figyelmet kapott, pedig remekül kihasználta a GameCube technikai adottságait.

Bár sajnos semmi jele annak, hogy a Nintendo feltámasztaná a sorozatot, érdemes az eredeti játékkal egy próbát tenni. Nintendo Switch tulajdonosoknak, akik a kibővített Nintendo Switch Online-nal rendelkeznek, más dolguk sincs, mint bekapcsolni a konzolt, elindítani a Nintendo 64 - Nintendo Switch Online-t, és a 1080° Snowboarding-ot kiválasztva pattanjunk hódeszkára és legyünk mi a rettegett Snowboardosok!

Linkek

Hivatalos Nintendo profil | NintendoLife | GameFAQs | Moby Games | Wikipédia | Fandom oldal

IGN interjú | Red Bull Throwback Thursday | NME.com | Retro Games Master

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése